flora en fauna, milieu, quiz

De stichting Anemoon organiseert en coördineert vrijwilligersonderzoek naar de flora en fauna rond de Nederlandse kusten. Iedereen kan meehelpen, van afgestudeerde biologen en plezierduikers tot de zondagswandelaar, die op het strand met de hond gaat uitwaaien. Via de site Anemoon.org wordt informatie gegeven over het leven in de zee en langs het strand en over lopend onderzoek en activiteiten waaraan men kan meedoen. Met de bijdrage van Digitale Pioniers is de site uitgebreid met een multiplayer spel, de Kustquiz, waarmee gebruikers hun kennis kunnen testen.

Eindproducten

Het project is uitgevoerd door Stichting Anemoon, in samenwerking met de Praktijk en Qfactor. De tool is in open source gebouwd en voorzien van een handleiding. Voor iedereen die een online quiz wil ontwikkelen is de informatie vrij beschikbaar gesteld.
Met de Kustquiz kunnen gebruikers hun kennis testen en zo op een leuke manier bezig zijn met het mariene milieu. De quiz bevat verschillende uitdagende vraagtypen, waardoor het spel niet snel verveelt en je telkens wordt uitgedaagd een betere score neer te zetten. Op de homepage van Anemoon.org staat een verwijzing naar de Kustquiz en ook in de andere publicaties van de stichting Anemoon wordt aandacht besteed aan de competitie.

Lessen

  • Als je meerdere offertes aanvraagt, kun je partijen gaan vergelijken op prijs en het beoogde aantal uren. Hierdoor krijg je een goed overzicht van het uit te besteden deel.
  • Doe goed onderzoek naar de aanwezige open source software die je kan gebruiken voor de bouw van je eigen applicatie. Vaak moet je zelf veel aanpassingen maken en dat kost tijd.
  • Twee weten altijd meer dan één. Dit geldt ook voor programmeurs. Het beste is met meerdere programmeurs te werken of zorg ervoor dat jij als programmeur altijd iemand kan benaderen voor vragen.

Impact

De quiz wordt ook aangeboden aan andere natuurwebsites en sites waar mogelijk natuurliefhebbers zijn te vinden. De quiz-tool is zo gebouwd dat je zonder technische kennis vragen kan toevoegen. Ook gebruikers van de site wordt gevraagd vragen op te sturen. Op die manier kan je op meerdere manieren laten zien dat je veel weet: door te winnen en door slimme vragen te verzinnen.
Dit project is uitgevoerd in de periode september 2004 tot juni 2005.

Contactgegevens

Stichting Anemoon
Adriaan Gmelig Meijlig
www.anemoon.org


games mileu