Internationale online vj-competitie

In 2004 is in P60 het eerste VJology Festival gelanceerd om meer aandacht te geven aan het fenomeen VJen. Naast een stevige electro/techno line-up stond dit weekend vooral in het teken van een nationale VJ-competitie. In 2005 heeft de organisatie zich meer gericht op het interactieve en internationale vlak, door de VJ-contest voor een groot deel plaats te laten vinden op globalstage.tv. Global stage is een audiovisuele verbinding via Internet tussen verschillende podia in de wereld. Het biedt mogelijkheden om tegelijkertijd programma’s van die podia te bekijken en te beluisteren; daarbij loopt de user virtueel rond in de podia, kan chatten met andere bezoekers en op een informele manier informatie uitwisselen, contacten leggen etc.

Eindproducten

Met de bijdrage van onder andere Digitale Pioniers is door Lightmaker (UK) een VJ-Channel ontwikkeld waarin VJ’s materiaal kunnen uploaden. Tevens is er een contest-module ontwikkeld waardoor users van Globalstage.tv (gem. 500 per dag online uit 21 verschillende landen) kunnen stemmen op o.a. VJ’s en DJ’s die hun materiaal laten zien/horen in de mediaroom (Vj-lounch). Globalstage heeft VJ’s de mogelijkheid geboden om een eigen profiel plus URL aan te maken met een uploadmodule waardoor visuals online gezet kunnen worden. In de mediaroom zijn dagelijks visuals te zien via een vj-channel. Tijdens de contest hebben 905 mensen een stem uitgebracht. In maart 2005 zijn ruim 4200 mensen geregistreerd op Globalstage, in april waren er dat ruim 3500.

Een live stream van de contest is uitgezonden op www.globalstage.tv Het festival is online gevolgd door 305 mensen. VJOLOGY 2005 is te zien op VPRO's "3 voor 12" & MTV Europe. De jurering van de inzendingen voor het festival heeft voor een groot deel online op Global Stage.tv plaatsgevonden. De jury was aanwezig in de mediaroom en kon op die manier van achter de computer thuis direct reageren op het visuele materiaal. In 2006 vindt er een nieuwe VJology plaats op 27 en 28 mei 2006 (ovb). Check voor meer info: http://www.p60.nl/vjology

Lessen

  • Door samenwerking met diverse partijen zoals Fabchannel, 3voor12, bedrijven en clubs in binnen en buitenland kan je snel een grote en gerichte community realiseren.
  • Op het moment dat je een website start waarop auteursrechtelijk beschermd werk gebruikt wordt (hier audio-visueel materiaal) is het noodzakelijk daar vanaf het begin een duidelijk beleid voor vast te stellen en hierover in contact te treden met bijvoorbeeld de collectieve rechtenorganisatie BUMA/STEMRA.
  • Door een open karakter van je website waarbij o.a. de mogelijkheid tot chatten bestaat, trek je soms ongewenste bezoekers. Dat kunnen virtuele hangjongeren zijn of een R&B community die bepaalde groepen mensen niet wil toelaten. “Hekken” rondom je website bouwen is dan niet direct de beste oplossing. Door (vrijwillige) moderators is een groot deel van de problemen te ondervangen.

Impact

In de periode maart tot en met mei 2005 waren er bijna 15000 bezoekers op de website. Bezoekers komen uit alle delen van de wereld. Door samenwerking met partijen uit Helsinki, Tanzania, Etiopië, UK, Duitsland, en vele andere landen heeft de VJ wereld een nieuw interactief virtueel podium gevormd. Bezoekers inspireren elkaar met werk en creaties. Er is inmiddels sprake van een internationaal netwerk dat de komende periode bij de EU een aanvraag gaat indienen om een duurzaam bestaan van Globalstage te bewerkstelligen. Globalstage wordt dan waarschijnlijk een aparte organisatie.

Dit project is uitgevoerd in de periode november 2004 tot en met mei 2005.

Contactgegevens:

P60, Podium voor cultuur en media, Amstelveen
Mees ’t Hull
www.p60.nl