« terug

Retyping Dante in het museum


Hoe kwam Retyping Dante in het Catharijne Convent ?

Retyping Dante is een kunstproject van Stichting z25.org uit Utrecht. Dit project is in ronde 15  met het thema 'identiteit' door de digitale pioniers ondersteund. Voor Retyping Dante hadden wij van Stichting z25.org bedacht dat het museum Catharijneconvent een mooie locatie zou zijn om Retyping Dante te openen. Museum Catharijneconvent is het museum voor Christelijke Kunst in nederland en gevestigd in een oud middeleeuws klooster complex in de binnenstad van Utrecht. De goddelijk komedie staat natuurlijk geheel in het teken van deze christelijke traditie en de middeleeuwen, en zou dus perfect aansluiten bij ons project. Echter zijn er nog een aantal stappen nodig om zover te komen.


Het begint heel simpel met bellen met het Catharijneconvent en proberen je iemand van de marketing of PR aan de telefoon te krijgen. Als deze aanwezig is moet je in een paar zinnen kunnen vertellen wat jou project inhoud en, belangrijk, waarom het een toevoeging is voor dat museum. Voor dat je gaat bellen moet je je dus al voorbereid hebben op dit gesprek. Wat is er in het verleden in dit museum gebeurd en hoe zou jij daar op aan kunnen sluiten. Het belangrijkste is om interesse te wekken aande telefoon als ze geïnteresseerd zijn zullen ze je vragen of je wat meer informatie via de mail kan sturen, zodat ze het intern kunnen overleggen. Dit materiaal moet je dus eigenlijk al klaar hebben staan en moet voor al bestaan uit beeldmateriaal. Ze moeten een indruk krijgen van wat ze in het museum te zien zullen krijgen.

Bij ons hebben wij na deze eerste gesprekken een afspraak gemaakt met de PR afdeling van het Catharijneconvent om ons project verder toe te lichten. Ondanks ons beeldmateriaal en zorgvuldig geschreven teksten bleek het project te vaag om begrepen te worden. Tijdens het gesprek duurde het een half uur eer wij in woorden uitgelegd hadden wat er precies zou gaan gebeuren tijdens Retyping Dante. Uiteindelijk vonden ze het een leuk project maar dan moet het nog aansluiten bij het museum en bij de tentoonstellingen die zij geplant hebben. Een museum als het Catharijneconvent weet al welke tentoonstelling ze over een jaar gaan maken. Je moet dus op de een of andere manier aansluiting vinden binnen dit programma. Wij hadden het geluk dat het Catharijneconvent een tentoonstelling gepland had over middeleeuwse boeken en boekdrukkunst een thema waar ons werk perfect bij zou aansluiten.

De PR afdeling was op dit moment enthousiast over ons project, echter gaan zij niet over het programma. De conservatoren, curatoren, projectmanagers en uiteindelijk de directie van het Catharijneconvent moeten ook nog achter het voorstel gaan staan. Om dit voor elkaar te krijgen hebben wij de uitleg teksten nog simpeler gemaakt en nog een presentatie gegeven aan deze mensen om hen ook enthousiast te maken voor het project. Belangrijk is deze presentaties is weer dat je duidelijk verteld wat je te zien zal krijgen in het museum. Dit is wat een museum namelijk
belangrijk vindt.

Al deze gesprekken vragen tijd om voor te bereiden, te plannen en te voeren. Teksten die geschreven en herschreven moeten worden. Presentaties die gemaakt en gehouden moeten worden. Dit is allemaal PR en Communicatie werk. En als je uiteindelijk in een museum mag gaan exposeren ben je nog niet klaar. Dan begint het eigenlijk pas! Ook dan moeten voor boekjes, hand-outs, persberichten en allemaal andere zaken teksten gemaakt worden. En het gaat niet alleen om teksten ook is er een hele productie hoe je je werk in het museum gaat plaatsen. Wanneer mag je op
gaan bouwen, wanneer kan je wat brengen, wanneer laat de bewaking je binnen en wanneer niet ?

Daarnaast zijn er ook zaken als hoe zet je de installatie aan, wie doet dit iedere ochtend, wat gebeurd er als er iets kapot gaat ? Een voorbeeld wij dachten dat internet nog een groot probleem zou worden, echter stroom bleek een nog groter probleem. In het Catharijneconvent gaat na zessen alle stroom van de stopcontacten en deze gaat om negen uur weer aan. Het museum heeft dus speciaal voor ons 24-uurs stoom aan moeten leggen in onze ruimte zodat onze computers niet uit zouden vallen. Wij zijn echter heel erg goed geholpen door het Catharijneconvent met onze expositie en zij hebben alles in het werk gesteld om ons te helpen bij de plaatsing van ons werk.

In ons plan voor Retyping Dante hadden wij gedacht dat we 20 procent van onze tijd kwijt zouden zijn aan PR, communicatie en productie en de rest aan de daadwerkelijke realisatie van het project. Uiteidelijk hebben wij aan beide onderdelen evenveel tijd besteed.  Ook bleek dat je bij presentaties veel meer beelden of filmpjes  moet laten zien van je werk Pas toen wij aan mensen konden laten zien dat er letters in een boek verschenen en dat daar een tekst uit ontstond begrepen zij meteen het concept. Iets waar wij normaal een half uur voor nodig hadden om in woorden uit te leggen.

Hoewel er veel tijd is gaan zitten in het plaatsen van Retyping Dante in het Catharijneconvent is het zeker alle moeite waard geweest. Onze eraring is ook dat musea best wel openstaan voor projecten van buitenm, je moet alleen als maker duidelijk kunnen vertellen wat jij wil en hoe dat wat jij wil een toevoeging kan zijn voor het museum.


TOP