Kiwah zijn wij! Samen werken aan een duurzame economie, door zichtbaar te maken waar welke duurzame producten en diensten verkrijgbaar zijn, deze beoordelen en hiermee punten sparen.

Kiwah is een community van burgers, bedrijven en organisaties die een duurzame economie willen. Deze realiseren zij door met elkaar zichtbaar te maken waar welke duurzame producten en diensten gekocht kunnen worden, deze te beoordelen en nieuwe mensen en bedrijven bij de community te betrekken.

De community-leden vormen samen een buyers-consortium. Zij benaderen bedrijven om (meer) duurzame producten/diensten te ontwikkelen/verkopen. Bedrijven worden verleid een bonus te geven (in de vorm van loyalty-punten, de kiwah), waardoor het bedrijf nieuwe (en trouwere) klanten krijgt. Kiwah-punten kunnen gebruikt worden als betaalmiddel, waardoor er een vrijplaats van mensen en bedrijven ontstaat waarin duurzame koopkracht circuleert.

Iedereen kan een lokale kiwah-groep starten. De basis is de kiwah.org portal, waarop kiwah-leden een eenvoudig doorzoekbare database vinden met bedrijven en duurzame producten en diensten. Deze kunnen zij aanvullen op lokaal niveau en ook beoordelen. Er zijn verschillende uitwisselingsmogelijkheden (forum, wiki, chat) voor leden om samen te kunnen werken aan diverse projecten. Ook kunnen leden in de knowledge base informatie vinden over bijvoorbeeld wat nou duurzaamheid is, hoe zij zelf een community kunnen opzetten of welke tips en tricks en do's en dont's er zijn bij benadering van producenten. Daarnaast is er een online transactie systeem waarmee leden hun kiwahpunten onderling kunnen uitwisselen voor duurzame producten of diensten.
Delen van de functionaliteit zijn openbaar toegankelijk, andere na gratis inschrijving.

Kiwah gaat voor duurzaam!
Kiwah is volledig gericht op het aanjagen van duurzaamheid bij consumenten en bedrijven. Duurzaamheid is een breed begrip, er bestaan veel verschillende definities van duurzaamheid en er zijn veel verschillende invalshoeken. Wij menen dat duurzaamheid gaat over het vinden van de juiste balans tussen economische belangen (profit), de impact van ons handelen op natuur- en milieu (planet) en de sociale- en arbeidsomstandigheden waaronder die producten tot stand zijn gekomen, zowel hier als in het zuiden (people). Alle producten en diensten die in de database komen moeten hierin een juiste balans hebben.

Kiwah: hoe dan?
Consumenten worden gestimuleerd de Kiwah-pas te gebruiken en eventueel lid te worden van een Kiwah-community in de buurt. Kiwah leden die zich extra willen inzetten kunnen dit doen online, in samenwerking met anderen kunnen zij bijvoorbeeld onderdeel worden van een buyers consortium om bedrijven te benaderen (meer) duurzame producten/diensten te ontwikkelen/verkopen.

Kiwah leden kunnen daarnaast onderling informatie en ervaringen uitwisselen en zelf een community opzetten in hun eigen buurt of in hun interessegebied. Daarnaast zijn er tal van andere mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden tussen scholen of sportverenigingen in Nederland en in ontwikkelingslanden etc. De overkoepelende Kiwah organisatie zorgt ervoor dat informatie om deze verschillende stappen te zetten beschikbaar is binnen het platform.

Ondernemers worden verleid Kiwah punten uit te keren aan Kiwah leden die bij hen duurzame producten of diensten kopen. Ondernemers dienen hiervoor te investeren in duurzame energie projecten, waarvan de duurzaam opgewekte KwH de basis vormen van de Kiwah-punten. Hiermee investeren bedrijven niet alleen in een duurzamere wereld, maar ook in een duurzamer imago, wat de concurrentiepositie verbetert.

De Kiwah-punten mogen alleen als bonus uitgekeerd worden op producten die duurzaam zijn. Tegelijkertijd worden ondernemers gestimuleerd extra kortingsacties of aanbiedingen te doen aan Kiwah leden. Consumenten kunnen de Kiwah-punten alleen gebruiken om duurzame producten en diensten te kopen of om onderling te verhandelen op de interne Kiwah marktplaats.

Kiwah: voor iedereen!


Kiwah richt zich in eerste instantie op de Cultural Creatives. Zij zijn te omschrijven als: ‘bewust, actief, gericht op kwaliteit, maatschappelijk betrokken en content gedreven’ en zoeken naar mogelijkheden om zelf vorm te geven aan duurzaamheid. Concrete informatie, een concreet handelingsperspectief en soortgenoten is belangrijk om hun te activeren. Ze willen zich daar enigszins voor inspannen, mits deze inspanning aangenaam is. Kiwah biedt hen een centrale plek om dit te doen. Door middel van een basisprogramma die de deelnemers in hun eigen regio zelf kunnen uitbouwen; winkels en nieuwe consumenten/kiwah leden kunnen betrekken, bedrijven en producten beoordelen en informatie ter beschikking stellen. 

Kiwah is online!!

Na flink wat peentjes zweten zijn we er dan! Kiwah is online en ready to make a difference!
Ondanks dat het nog maar een beta-versie is, kan je al winkels en bedrijven inzien die duurzame producten en diensten verkopen. Je kan samenwerken met de leden uit je community en ook tussen communities, je kan ideeen, documenten en ervaring uitwisselen, je kan de kiwahpedia bewerken en winkels beoordelen. Je kan het overzicht aanvullen en samen met de mede kiwah leden acties opzetten om duurzaamheid bij jou om de hoek te stimuleren!

Wij nodigen dan ook iedereen uit lid te worden van Kiwah en je aan te melden voor een community in jouw buurt. Samen met jouw feedback en jouw ervaring op kiwah.org willen we werken aan een super mooie website waarop alles wat we willen in 2011 beschikbaar zal zijn! Dus doe mee, join us en laten we samen gaan voor duurzaamheid!!

Meer info?
kijk op de website, mail sander@kiwah.org en check ook dit filmpje!

 

community duurzaamheid economie informatie non-profit peer2peer


02-nov-10
Kiwah is online!!
door: Kiwah
Na flink wat peentjes zweten zijn we er dan! Kiwah is online en ready to make a difference! Wat is het? Ben jij...»

Treemagotchi
Treemagotchi
Een boomwidget die groeit en bloeit door groene en faire online acties »