RadaR is ontwikkeld om jonge kinderen, met name visueel gehandicapte kinderen, aan de hand van een mol, vleermuis en een dolfijn te leren wat internet is, hoe je op het net dingen kan opzoeken en met andere kinderen kan communiceren.

Stichting Sonokids is opgericht door Phia Damsma die zich al lange tijd inzet voor blinden op het internet. In het voorjaar van 2003 werd door Sonokids de webtool Max? gelanceerd. Met Max? kunnen blinde en slechtziende computergebruikers zelf op eenvoudige wijze een eigen website bouwen. Deze websites zijn ook toegankelijk voor visueel gehandicapten en voor ziende bezoekers zijn ze eveneens aantrekkelijk. De webtool werd met succes gebruikt, echter voornamelijk door volwassenen en oudere jongeren. De ‘volwassen’ handleiding bij de webtool was voor jonge kinderen niet bruikbaar, daar zij over het algemeen niet beschikken over voldoende kennis over en vaardigheden met internet en websites. Met de bijdrage van Digitale Pioniers kwam er voor kinderen een online, interactieve, uitdagende toepassing in een voor hen volkomen toegankelijke omgeving en stijl.

Eindproducten

RadaR is ontwikkeld om jonge kinderen, met name visueel gehandicapte kinderen, aan de hand van een mol, vleermuis en een dolfijn te leren wat internet is, hoe je op het net dingen kan opzoeken en met andere kinderen kan communiceren. Radar is opgebouwd uit verschillende missies die bestaan uit verhalen (onder andere ingesproken door Erik van Muiswinkel en Frank Groothof) en opdrachten. De missies draaien onder meer rond: (zonder gebruik van een muis) navigeren, een online formulier invullen, online zoeken, (veilig) communiceren via het internet (chat, e-mail, forum), werken met afbeeldingen en muziek en een eigen website bouwen met de Sonokids webtool MaX? 2.0. Als een kind alle opdrachten heeft vervuld, heeft het eigenlijk een eigen site gebouwd. Voor RadaR? heeft John Norgaard het uiterste uit de mogelijkheden van Flash gehaald. Het door hem nieuw ontwikkelde idee om op een voor blinde kinderen gangbare manier door een Flashapplicatie te navigeren vind je op www.sonokids.com.

Lessen

  • Phia ging er altijd van uit dat de blinde kinderen zelf de experts waren en tot veel in staat. Door de kinderen steeds te raadplegen creëerde ze een zeer betrokken doelgroep.
  • Wanneer je iets voor elkaar wilt krijgen, moet je brutaal zijn en doorzetten. Anderen zijn dan vaker dan je denkt bereid mee te helpen.
  • Het is slim je aan te sluiten bij bestaande evenementen. Je hebt dan gegarandeerd veel publiek.

Impact

Het feit dat de Radar nu klaar is, maakt het veel gemakkelijker voor Sonokids om (internationale) samenwerkingen aan te gaan. Veel organisaties vinden het belangrijk om iets voor blinde kinderen te doen, maar zonder werkend model was het lastig om echt tot afspraken te komen. Nu komen veel organisaties zelf naar Sonokids toe en dat is een nieuwe ervaring. De Schotse School voor Blinden gaat Radar naar het Engels vertalen, zodat het bereik van het spel verder kan toenemen. Wie de liedjes uit het Engelse Radar mag zingen, wordt bepaald door een echte songcontest. Ook kinderen zonder visuele beperking hebben veel aan het spel. Zo zet een Nederlandse basisschool het spel in de klas in. En het allermooiste is natuurlijk dat met ieder gespeeld spel het aantal Max-sites toeneemt, waardoor er steeds meer sites komen voor blinde kinderen. Met MaX? gemaakte sites komen automatisch op de portal van Sonokids en geven toegang tot de community die inmiddels meer dan duizend leden telt.
Dit project is uitgevoerd in de periode juni 2003 tot november 2004.

Contact

Stichting Sonokids, Heemstede
Phia Damsma
www.sonokids.org (informatie)
www.sonokids.com(portal voor de kids)
www.sonokids.nl(inloggen RadaR? en MaX?)


kinderen zorg