De stichting biedt een CMS dat het voor culturele instellingen en andere geïnteresseerden mogelijk maakt zelf routes te ontwikkelen, compleet met foto's en geluid.

Stichting Cultuurlijn heeft cultuur, internet en nieuwe mobiele technologie bij elkaar gebracht. Initiatiefnemers Ruud en Bert van Cultuuronline wilden cultuur aantrekkelijker maken door het voor wandelaars mogelijk te maken onderweg meer informatie op te vragen over gebouwen die ze tegen komen, zoals monumenten. Met bijdrage van Digitale Pioniers heeft Talktome! een systeem ontwikkeld waarmee culturele instellingen tegen betaling een nieuwe dienst aan hun publiek kunnen aanbieden. Het idee is dat je zo cultuur bij een veel breder publiek, met name ook jongeren, onder de aandacht kan brengen. Culturele instellingen kunnen hiermee interactieve wandelingen op hun site plaatsen. Door het gebruik van de mobiele telefoon is het concept zeer geschikt om jongeren te bereiken.

Eindproducten

De stichting biedt een CMS dat het voor culturele instellingen en andere geïnteresseerden mogelijk maakt zelf routes te ontwikkelen, compleet met foto's en geluid. De informatie is niet alleen op de telefoon op te roepen. Het is ook mogelijk de route met achtergrondinformatie van het internet uit te printen. Het kost ongeveer drie dagen om een bestaande route via TalktoMe?! te ontsluiten. Meer informatie vind je op www.talktomeNL.nl.
Er zijn inmiddels twaalf routes gerealiseerd, zoals de genoemde Strandtentenroute. Maar ook Verdedig Amsterdam, een historische tocht langs de voormalige stadsmuren van Amsterdam. En Van de sloop gered, een gruweltocht langs sloop- en dempingsplannen in de binnenstad van Amsterdam. Een 15-jarige bezoeker van buurthuis Cybersoek, maakte een wandeling door zijn eigen wijk. En er is een fietstocht Naar de Oost, vanaf het centrum via Amsterdam-Oost naar het KNSM-eiland, welke samen met bureau Monumenten & Archeologie (bMA) is ontwikkeld.

Lessen

  • Het bleek lastig om mensen te bewegen om voor de dienst te laten betalen. Daarom is er nu voor gekozen minder onderdelen tegen betaling aan te bieden.
  • Het is belangrijk om eerst een aantal voorbeelden uit te ontwikkelen zodat je deze kunt laten zien aan mogelijke klanten, inclusief de kosten die eraan verbonden zijn. Hierbij moet je er rekening mee houden dat je voor je pilot naast je product ook de context zelf moet regelen, zoals de bijbehorende website, de route en de promotie.
  • Gebruikers hebben geen tijd om naar de besproken objecten te kijken, het verhaal gaat door. Beperk je daarom nu alleen tot tekst en beeld en wacht even op UMTS, wat meer mogelijkheden biedt voor geluid.
  • Impact

    Het gebruik van de mobiele telefoon blijkt bijzonder geschikt om jongeren te bereiken. Zo maakten studenten van de hogeschool INHolland een route langs het strand bij IJmuiden waarlangs zowel vermaak als cultuur te vinden was. Na de wandeling bleken zij juist het culturele deel te waarderen. Elke culturele instelling kan met het systeem routes maken en op de eigen website plaatsen, waardoor een heel nieuw publiek wordt aangesproken. Momenteel zijn er vele contacten met organisaties door het hele land. Stichting Cultuurlijn werkt aan een overzicht van de gerealiseerde routes en een overzicht van kosten en benodigde input van de opdrachtgever.
    Dit project is uitgevoerd in de periode februari 2004 tot januari 2005

    Contactgegevens

    Stichting Cultuurlijn
    Ruud van Soest
    www.cultuurlijn.nl


cultuur