Ook voor grote blogs is verdienen op internet moeilijk

Dat verdienmodellen ook voor grote internetbedrijven lastig zijn, bleek afgelopen week weer. Het Amerikaanse Gawker Media, zo’n beetje het grootste blog netwerk ter wereld, ontslaat 19 van zijn 133 schrijvers. De medewerkers is per direct de wacht aangezegd. Volgens eigenaar Nick Denton zullen op korte termijn de advertentie-inkomsten dalen. Denton stelt dat de door huidige kredietcrisis de advertentiebudgetten voor 2009 zo onder druk komen te staan dat Gawker Media moet bezuinigen.

Het is niet voor het eerst dat Denton drastisch snijdt in zijn organisatie. In april van dit jaar sloot hij 3 blogs, net als in 2006, toe hij er 2 sloot. Ook onder het mom van een dreigende recessie. Denton voorspelt, naar eigen zeggen, al sinds 2006 dat er een neergang in de economie aankomt.

In een voor Gawkers doen heel openhartige brief op Valleywag.com, een van Gawkers best gelezen blogs, geeft hij uitleg.  

De vraag lijkt dan ook gerechtvaardigd waarom Denton niet naar een breder verdienmodel kijkt. Alleen advertentie-inkomsten lijkt een wel heel wankele basis. Waarschijnlijk heeft hij daar ook nog nooit over hoéven na te denken. Nick Denton staat zevende op de Sillicon Alley, de top 100 van meest invloedrijke internet-ondernemers van de Amerikaanse Oostkust, en zijn netwerk is een van de meest gelezen ter wereld: 150 miljoen page views per maand. Maar net als bij de traditionele media zijn alleen advertenties dus niet genoeg. Gezien de ontslagronde nu, denkt Denton ook nu nog niet in andere modellen.