Monsters van een andere wereld

http://wwww.monstersvaneenandere...
« terug
Monsters van een andere wereld

Interactieve vertaling van een doctoraalscriptie

In 2001 sloot Martin van Wallenburg zijn studie af met zijn doctoraalscriptie 'Monsters van een andere Wereld'. Zijn doel is het op gang brengen en stimuleren van een groeiend bewustzijn over het ontstaan en handhaven van onze beeldvormingen van ‘anderen'. Samen met Rini Hartman van Stichting Digicare zijn zes verhalen uit de scriptie omgezet naar een multimediale interactieve documentaire voor leerlingen van 12 tot 14 jaar. Met de bijdrage van Digitale Pioniers is er een website ontwikkeld met daarop de vertaalde scriptie. De website maakt de inzichten over en kennis van de scriptie toegankelijk voor een breed publiek.

Eindproducten

Op www.monstersvaneenanderewereld.nl wordt "Monsters van een Andere Wereld" nu als interactieve documentaire aangeboden en beschikbaar gemaakt voor een breed publiek. De voorheen dode en verstofte materie is nu gereanimeerd voor hergebruik binnen een moderne context. Op een animerende wijze worden bloedstollende, ontroerende, tenenkrommende en lach- of verbazingwekkende historische feiten aangeboden.

Lessen

  • Bij educatieve projecten is het raadzaam om goed uit te zoeken hoe de BTW-constructie eruit ziet.
  • Bij educatieve projecten moet je rekening houden met de behoefte van de gebruikersdoelgroep.
  • Bij educatieve projecten moeten docenten worden benaderd en er moet een concreet lesplan en een handleiding voor docenten worden opgesteld.
  • De promotie moet gelijk lopen aan de ontwikkeling van het project. Wacht niet met de promotie totdat het product klaar is.
  • Wetenschappelijk materiaal is lastig om geschikt te maken voor multimedia.

Impact

Voorheen was een scriptie goed onderzocht en gedocumenteerd en vooral toegankelijk en leesbaar voor collega-wetenschappers. Voor het grote publiek was het bijna onbegrijpelijk en nauwelijks toegankelijk. Door deze vertaalslag bereikt zo’n scriptie een veel groter, maar vooral jonger publiek.

Dit project is uitgevoerd in de periode september 2004 tot april 2005.

Contactgegevens

Stichting Digicare, Den Haag
Rini Hartman
www.digicarefoundation.org
educatie geschiedenis media